Zachęcamy do wykorzystywania w realizacji operacji oraz w okresie trwałości operacji Systemu Identyfikacji Wizualnej.
System identyfikacji wizualnej logotypu Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia „Euro-Country” oraz Utopca ma na celu określenie zasad stosowania logotypu oraz wymaganej, minimalnej formy promocji w przypadku realizacji operacji wspieranych przez LGD lub współorganizowanych przez nasze Stowarzyszenie. Takie zintegrowane działania przyczynią się do budowania pozytywnego wizerunku Lokalnej Grupy Działania wśród mieszkańców obszaru poprzez zwiększanie rozpoznawalności jego marki oraz informowanie o efektach realizacji LSR.
Opisane poniżej zasady przygotowane zostały przede wszystkim dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023-2027 Stowarzyszenia „Euro-Country” i dotyczą 3 głównych kategorii, które krótko opisujemy niżej.
Zasady wizualizacji dotyczą operacji/ projektów realizowanych z Funduszy Europejskich pozyskanych za pośrednictwem LGD Stowarzyszenie „Euro-Country” i mogą dotyczyć:
- Działań informacyjnych – zawierających treści i informacje merytoryczne w tym :
- przygotowanie i dystrybucja materiałów w formie drukowanych np.: folderów, ulotek, broszur itp.
- przygotowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych (materiały szkoleniowe, programy, prezentacje itp.) w związku z organizowanymi szkoleniami, konferencjami, seminariami, warsztatami, informacjami o konkursach itp.
- przygotowanie i publikacja (emisja) materiałów informacyjnych, jak artykuły, filmy, reklamy, reportaże, audycje, felietony, programy itp. w mediach (telewizja, radio, prasa, internet) itp.
- Działań/materiałów reklamowych – które mają służyć promowaniu Programów dofinansowania z UE oraz informujących o wkładzie Unii Europejskiej:
- Bannery/roll-upy,
- Nagrody, ogłoszenia w konkursach
- drukowane materiały np.: plakaty, ulotki
- gadżety np. kubki, breloki itp.
- ogłoszenia prasowe/radiowe
- Miejsca realizacji operacji związane z realizowanym projektem:
- w przypadku operacji związanych z inwestycjami – jest to miejsce realizacji operacji ( np. siedziba beneficjenta, wybudowany bądź zmodernizowany obiekt, tablice przy drogach rowerowych itp.),
- dla operacji o charakterze otwartym, jak festyn, zawody sportowe – jest to przestrzeń, w której organizowane jest wydarzenie
- dla projektów o charakterze społecznym (nieinwestycyjnym), jak szkolenia, konferencje, warsztaty – miejscem realizacji będzie np. sala szkoleniowa, sala konferencyjna.
Opis znaków:
- Logotypem LGD są słowa Euro i Country, literka C w grafice podkowy, w kolorach granatowo-żółtym. (pliki graficzne dostępne w zakładce „Do pobrania” na stronie www.euro-country.pl).
- Znak Utopca – jako znak graficzny, promujący działania LGD. Do dyspozycji beneficjentów 2 wersje Utopca. (pliki graficzne dostępne w zakładce System identyfikacji wizualnej i/lub „Do pobrania” na stronie www.euro-country.pl).
Ogólne zasady stosowania logotypu LGD Stowarzyszenia „Euro-Country” oraz Utopca:
- logotyp LGD stosuje się, korzystając z wzorów zawartych w plikach graficznych, stanowiących załączniki do niniejszego systemu. Niedozwolona jest modyfikacja wyglądu logotypu (np. zmienianie proporcji logotypu, rozciąganie, kolorystyka, dodatkowe teksty itp.)
- Logotyp musi być zawsze umieszczony w widocznym miejscu. Zamieszczając go należy odpowiednio dostosować jego wielkość oraz miejsce zamieszczenia do formy materiału, przedmiotu itp. Rekomendowane jest stosowanie logotypu LGD w pełnym kolorze. Wersje achromatyczne (np. czarne na białym tle) można stosować w sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie pełnego koloru, np. tłoczenie, grawerowanie, druk w jednym kolorze.
Obowiązki informacyjne i reklamowe dla beneficjentów
Niezależnie od obowiązków wynikających z Księgi Wizualizacji Logo Planu Strategicznego Dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 beneficjent jest zobowiązany do stosowania logotypu LGD.
Ogólne zasady oznaczania – współfinansowanie z EFRROW, w zależności od rodzaju realizowanej operacji zgodnie z Księgą Wizualizacji Logo Planu Strategicznego Dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027:
Działania informacyjne i promocyjne realizowane przez beneficjenta, miejsce realizacji operacji, dokumenty upubliczniane i przeznaczone dla uczestników np. szkoleń, są oznaczone przy pomocy następujących elementów:
- symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
- logo PS WPR,
- oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, logo lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.
W zestawie kilku znaków znak UE zawsze występuje po prawej stronie, logo PS WPR - po lewej, pomiędzy nimi inne znaki / logo (nie więcej niż 2), rozmieszczone w równej odległości. Przy stosowaniu zestawienia kilku logo należy przestrzegać zasady, że symbol UE musi mieć 4 co najmniej taki sam rozmiar (wysokość – w poziomym układzie, szerokość – w pionowym układzie) jak największe z pozostałych logo.
Nie ma przeciwskazań, aby umieszczać inne logo na materiałach związanych z operacją - w dowolnym miejscu, nawet na pierwszej stronie okładki publikacji. Przy czym dodatkowe logo (poza czterema dozwolonymi) nie może być wstawione w obszarze obowiązkowej wizualizacji oraz nie może być większe niż logo UE.
W przypadkach, gdy nie jest możliwe zastosowanie logo w poziomie, można je zamieścić w pionie, przy czym logo PS WPR znajduje się na górze, a symbol UE na dole.
Znak UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Zamieszczając je należy odpowiednio dostosować ich wielkość oraz miejsce zamieszczenia do formy materiału, przedmiotu itp. W przypadku operacji finansowanych ze środków schematu II Pomocy Technicznej PS WPR ciąg logotypów w obszarze obowiązkowej wizualizacji musi zawierać logo KSOW+.
Gdy w ramach realizowanej operacji beneficjent uzyskał patronat medialny (np. telewizji, radio, gazety, portalu internetowego) może zamieścić znak lub logo patrona medialnego. Znak lub logo patrona wraz z informacją „Patronat medialny” należy wtedy zamieścić poza obszarem obowiązkowej wizualizacji.
Rekomendowane jest stosowanie symbolu UE i logo PS WPR 2023-2027 w pełnym kolorze na białym tle. Wersje monochromatyczne (odcienie szarości) i achromatyczne (jednokolorowe na białym tle) można stosować w sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie pełnego koloru, np. w przypadku stosowania tłoczenia, grawerowania, druku w jednym kolorze.
Jeśli logo PS WPR w pełnym kolorze zamieszczane jest na barwnym tle, należy zastosować biały obrys gwarantujący odpowiednią czytelność znaku. W przypadku symbolu UE, jeśli nie ma innego wyboru niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi białą obwódkę o szerokości równej 1/25 jej wysokości. W przypadku logo KSOW+ nie ma przeciwwskazań do zamieszczania go na kolorowym tle.
Do oznakowania niestandardowych materiałów promocyjnych np. wyroby rękodzieła ludowego i/lub produkty inspirowane polskim folklorem należy stosować zasady przyjęte dla oznakowywania materiałów promocyjnych, tzn. symbol UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Dopuszczalne jest oznakowanie w formie np. wszywki (np. apaszki, koszulki itp.) lub naklejki, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań.
Przy stosowaniu zestawienia kilku znaków i/lub logo należy przestrzegać zasady:
- pozostałe logotypy nie mogą być większe od symbolu UE,
- ologowanie powinno stanowić wyodrębniony fragment lub obszar na danym materiale - stanowiący zamkniętą całość, niedopuszczalne jest wyodrębnienie jednego z wymaganych znaków / logo poza ten obszar,
- w zestawieniu znaków nie mogą być umieszczone logotypy wykonawców, którzy wykonują działania w ramach operacji i nie są beneficjentami.
- możliwe są odstępstwa od niniejszych zasad, przy czym każdorazowo wymaga to pisemnego uzgodnienia z LGD.
W przypadku sprzeczności zapisów niniejszego Systemu identyfikacji wizualnej logotypu Lokalnej Grupy Działania „Euro-Country” oraz Utopca w każdym przypadku ważniejsze są zasady opisane w Księdze Wizualizacji Logo Planu Strategicznego Dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Logoptypy do pobrania poniżej.